19:00
MUZYKA W KSIĄŻKACH
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Maciej Tomasiewicz – dyrygent
Artur Orzech – prowadzenie koncertu
W programie*:
Charles Gounod – Walc z opery „Faust” . . .
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Maciej Tomasiewicz – dyrygent
Artur Orzech – prowadzenie koncertu
W programie*:
Charles Gounod – Walc z opery „Faust” [5’15]
Henryk Wieniawski – Fantazja na tematy z opery „Faust” na skrzypce i orkiestrę op. 20 [16′]
Franz Waxmann – Fantazja „Carmen” na skrzypce i orkiestrę [11']
Antonín Dvořák – Uwertura koncertowa „Otello" op. 93 [15']
Franz Liszt – Poemat symfoniczny nr 2 „Tasso. Lamento e trionfo” S.96 [21′]
*Szanowni Państwo,
informujemy, że z przyczyn niezależnych nastąpiła zmiana wykonaców i programu koncertu. Za zaistniałą sytuację serdecznie przepraszamy.
Wieczór dźwięków inspirowanych literaturą. Koncert „Muzyka w książkach” to opowieść, w której opera, dramat i poezja odnajdują swoje odbicie w symfonicznej głębi. W mroku sali koncertowej zabrzmią echa literackich arcydzieł, przetłumaczonych na język ekspresji i barw orkiestrowych.
Zabrzmi Walc z opery „Faust” Charlesa Gounoda – jeden z najbardziej rozpoznawalnych fragmentów tego dzieła inspirowanego dramatem Goethego. Zmysłowy i pełen wdzięku utwór rozbrzmiewa w scenie balu, ukazując hedonistyczny wymiar diabelskiej pokusy. Lekkość tanecznego rytmu pozostaje w wyraźnym kontraście z tragicznym tłem całej opowieści. Dzięki eleganckiej orkiestracji i płynnym melodiom Gounod oddaje urok i iluzję świata, w który zostaje uwikłany Faust.
Tego wieczoru usłyszymy Fantazję na tematy z opery „Faust” op. 20 skomponowaną przez Henryka Wieniawskiego. Wirtuoz skrzypiec stworzył dzieło pełne technicznego blasku i emocjonalnej głębi. Fantazja ta to nie tylko pokaz solistycznej brawury, lecz także wyrafinowana reinterpretacja najważniejszych tematów z opery Gounoda. Partie skrzypcowe płynnie przechodzą od delikatnych fraz Małgorzaty po mroczne echa losu Fausta. Kompozytor wplata w dzieło własny głos, przekształcając znane melodie w fascynującą opowieść o pokusie, miłości i potępieniu.
Płomiennym temperamentem zachwyci słuchaczy „Fantazja Carmen na skrzypce i orkiestrę” Franza Waxmana. Amerykański kompozytor o niemieckich korzeniach, znany głównie z tworzenia muzyki filmowej, uczynił z tego dzieła spektakularny popis skrzypcowej wirtuozerii. Bazując na operze Carmen Bizeta, Waxman łączy burzliwe rytmy, ogniste ornamenty i melancholijne frazy, składające się na portret prawdziwej femme fatale – kobiety niezależnej i niebezpiecznej. Skrzypce stają się głosem samej Carmen: uwodzicielskim, nieprzewidywalnym, wolnym.
Nie zabraknie również poruszającej głębi uczuć, ukazanej w „Uwerturze koncertowej Otello” op. 93 Antonína Dvořáka. W tym rzadziej wykonywanym utworze kompozytor mierzy się z dramatem Szekspira. Nie jest to ilustracja fabularna, lecz psychologiczny portret bohatera – zazdrość Otella pulsuje w napiętych rytmach, rozpaczliwych kulminacjach i ponurych tonacjach. Dvořák pokazuje mistrzostwo w budowaniu nastroju – partytura gęstnieje od emocji, a orkiestra staje się narratorem tragedii, która rozgrywa się we wnętrzu duszy.
„Poemat symfoniczny nr 2 Tasso. Lamento e trionfo S.96” Franza Liszta. To muzyczna parabola o cierpieniu twórcy, którego duch ostatecznie pokonuje przeciwności. Bogata instrumentacja, kontrasty dynamiczne i rozwinięta narracja czynią z tego dzieła symbol triumfu ludzkiej woli nad losem.
Muzyka w książkach to koncert, w którym literatura nie przemawia słowem, lecz dźwiękiem. Każda kompozycja to hołd dla wielkich opowieści i postaci – ich losy żyją nadal w partyturach, w emocjach słuchaczy i w magicznym spotkaniu muzyki z wyobraźnią.