Koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu
Milena Pioruńska – skrzypce, studentka z klasy prof. dr hab. Bartosza Bryły i dr . . .
Koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu
Milena Pioruńska – skrzypce, studentka z klasy prof. dr hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, prof. AMP
Orest Tkachuk – dyrygent, dyplomant z klasy dr. hab. Jakuba Chrenowicza, prof. AMP
W programie:
Konrad Rochowicz – „Górskie widma” [prawykonanie], dyplomant z klasy prof. dr. hab. Janusza Stalmierskiego
Antonín Dvořák – Koncert skrzypcowy a-moll op. 53
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68
Zapraszamy na koncert dyplomowy studentów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, który odbędzie się pod intrygującym tytułem „Lakierki i batuty”.
Tego wieczoru młodzi artyści, stojący u progu swojej muzycznej drogi, zaprezentują pełnię swoich umiejętności oraz scenicznej wrażliwości. W programie znajdą się zarówno wielkie dzieła kanonu symfonicznego, jak i współczesna kompozycja w prawykonaniu.
Na scenie zabrzmi debiutancki utwór młodego kompozytora Konrada Rochowicza — „Górskie widma”, orkiestrowy poemat dźwiękowy inspirowany majestatem górskiego krajobrazu i jego symboliczną, niemal mityczną obecnością w kulturze. Kompozycja rozwija się w dramaturgicznych falach, budując nastrój tajemnicy, niepokoju i wzniosłości.
W partyturze odnaleźć można echa muzyki ilustracyjnej i filmowej, ale też wyrazisty, indywidualny język kompozytora — oparty na kontrastach dynamicznych, barwie orkiestrowej i subtelnym prowadzeniu narracji. „Górskie widma” nie opowiadają jednej konkretnej historii — to raczej próba uchwycenia emocji towarzyszących człowiekowi w obliczu natury: ciszy świtu nad urwiskiem, niepokoju wędrowca zagubionego we mgle czy echa, które niesie coś więcej niż tylko powtórzony dźwięk.
Utwór ten to zarówno techniczny sprawdzian, jak i artystyczny dialog z wyobraźnią kompozytorską. Orkiestrę w premierowym wykonaniu poprowadzi Orest Tkachuk, dyplomant z klasy dr. hab. Jakuba Chrenowicza, prof. AMP
W programie znajdzie się również „Koncert skrzypcowy a-moll op. 53” Antonína Dvořáka w wykonaniu Mileny Pioruńskiej, studentki klasy prof. dr. hab. Bartosza Bryły i dr hab. Kariny Gidaszewskiej, prof. AMP. Choć jest to jedno z mniej oczywistych dzieł Dvořáka, wyróżnia się głębią emocji, słowiańską ekspresją i taneczną energią.
Od pierwszych taktów słuchacza pochłania dramatyczna narracja, w której skrzypce lśnią wirtuozerią, prowadząc zarazem intymny dialog z orkiestrą. Druga część przynosi chwilę lirycznego zatrzymania — pełną śpiewnych fraz i subtelnych emocji. Finał natomiast, utrzymany w rytmie czeskiego furianta, eksploduje radością i energią, ukazując Dvořáka jako mistrza melodyki i tanecznej siły.
Tego wieczoru usłyszymy również monumentalną „I Symfonię c-moll op. 68” Johannesa Brahmsa – dzieło uznawane za kamień milowy w dziejach muzyki symfonicznej.
Symfonia ta powstawała przez blisko 20 lat, a Brahms przez długi czas wahał się przed jej ukończeniem, świadomy ogromu dziedzictwa Beethovena. Po premierze dzieło zostało okrzyknięte „Dziesiątą Symfonią Beethovena” — nie bez powodu. Choć inspiracje są wyczuwalne, Brahms tworzy własny, unikalny język muzyczny.
Ciężkie, niemal tragiczne akordy otwierające symfonię zapowiadają dramatyczną podróż. Środkowe części – liryczne „Andante sostenuto” oraz taneczne „Allegretto” – przynoszą momenty ukojenia, by wreszcie ustąpić miejsca potężnemu finałowi w tonacji C-dur.
Wykonanie tej symfonii to nie tylko sprawdzian techniczny, ale również test umiejętności budowania długiej formy, prowadzenia dużego aparatu wykonawczego i przekazywania emocji głęboko zakorzenionych w romantycznej estetyce.
„Lakierki i batuty” to nie tylko egzamin — to prawdziwe święto muzyki, odwagi twórczej i pasji, która łączy młodych artystów z publicznością.