Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Sławomir Cichor – trąbka
Przemysław Neumann – dyrygent
W programie:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery „Włoszka w Algierze”
Joseph Haydn – . . .
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Sławomir Cichor – trąbka
Przemysław Neumann – dyrygent
W programie:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery „Włoszka w Algierze”
Joseph Haydn – Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur
Leonard Bernstein – Uwertura do operetki „Kandyd”
Leonard Bernstein – Tańce symfoniczne z „West Side Story”
Muzyka ma niezwykłą moc przywracania kolorytu minionych epok. Koncert „Wielkie powroty” to wieczór muzycznych olśnień, a jednocześnie przypływ klasycznej formy, komediowego błysku i pulsujących musicalowych rytmów. W programie znalazły się dzieła powstałe w różnych czasach i kulturach, połączone wyjątkową świeżością, siłą oddziaływania oraz ponadczasowym urokiem.
Tego wieczoru zabrzmi błyskotliwa, lśniąca humorem i wdziękiem „Uwertura do opery Włoszka w Algierze” Gioacchina Rossiniego. Fabuła opery opowiada o sprytnej, rezolutnej włoskiej kobiecie, która trafia do Algieru i za pomocą dowcipu oraz uroku osobistego przechytrza lokalnego beja. To klasyczna opera buffa – pełna komicznych nieporozumień, przebieranek, emocjonalnych zwrotów akcji, triumfu rozumu i kobiecej niezależności. Rossini skomponował „Włoszkę w Algierze” w zaledwie kilka tygodni, mając jedynie 21 lat, a mimo to opera zachwyca dojrzałością i sceniczną wyobraźnią, udowadniając, że szybkość twórcza może iść w parze z geniuszem. Choć sama uwertura nie zawiera bezpośrednio tematów z opery, doskonale oddaje jej żywiołowy, komediowy charakter. Rozpoczyna się od spokojnego, niemal lirycznego wstępu smyczków, który szybko ustępuje miejsca energetycznej, rytmicznej żartobliwości. Typowe dla Rossiniego crescendo – stopniowe powtarzanie motywów z narastającym napięciem, z każdą chwilą nabiera tempa i intensywności, wciągając słuchaczy w świat teatralnego blasku.
Usłyszymy również „Koncert trąbkowy Es-dur” Josepha Haydna, jeden z najważniejszych koncertów na ten instrument w historii muzyki. Uważany za arcydzieło klasycznego repertuaru trąbkowego, skomponowany w 1796 roku utwór powstał z myślą o nowatorskiej trąbce klapowej, która po raz pierwszy umożliwiała swobodne granie melodii w różnych rejestrach. Haydn napisał koncert dla wynalazcy instrumentu, Antoniego Weidingera, wiedeńskiego trębacza i eksperymentatora. Dzieło, składające się z trzech kontrastujących części, prezentuje pełnię możliwości ulepszonej trąbki – od śpiewnej, rozkołysanej kantyleny w części drugiej, po efektowną, radosną kulminację w finale. Pierwsza część utrzymana jest w stylu klasycznego allegro, z przejrzystą formą, błyskotliwą instrumentacją i śmiałym dialogiem między solistą a orkiestrą. Przez wiele lat koncert pozostawał zapomniany i powrócił do repertuaru dopiero po odrodzeniu zainteresowania trąbką w XX wieku. Obecnie jest to jedno z najważniejszych i najbardziej efektownych dzieł w repertuarze każdego trębacza.
Zaś Leonard Bernstein, jeden z najbardziej wszechstronnych twórców XX wieku, zabierze nas w muzyczną podróż do świata amerykańskiego musicalu. Najpierw zabrzmi pełna wigoru, dynamiczna i niepozbawiona ironii „Uwertura do Kandyda” – dzieło, które z wdziękiem łączy klasyczne struktury z musicalową ekspresją. Kompozytor, zainspirowany satyryczną powiastką filozoficzną Voltaire’a, stworzył muzyczną petardę iskrzącą się dowcipem, tempem i kontrastami. Uwertura rozpoczyna się błyskawiczną fanfarą i natychmiast wpada w wir żywiołowych tematów, przerywanych chwilami liryzmu, ale zawsze powracających z jeszcze większym impetem. Orkiestra prowadzona jest z rozmachem – wirtuozeria instrumentów dętych, zawrotne tempo, ostre rytmy, nagłe zmiany nastroju – wszystko to sprawia, że choć sama operetka nie odniosła początkowo sukcesu, uwertura natychmiast zyskała uznanie i od lat cieszy się ogromną popularnością na całym świecie.
Zwieńczeniem wieczoru będzie suita orkiestrowa skomponowana przez Bernsteina w oparciu o jego najsłynniejsze dzieło sceniczne, musical „West Side Story. Tańce symfoniczne” to porywający fresk dźwiękowy inspirowany miłością, konfliktem i tętniącym życiem miastem. Przenosząc historię opartą na motywach „Romea i Julii” do realiów nowojorskich ulic lat 50., kompozytor stworzył dzieło łączące klasykę, jazz, latynoskie rytmy i broadwayowską energię. Utwór składa się z dziewięciu następujących po sobie epizodów, które oddają różne emocje i sceny musicalu – od namiętności, przez gwałtowne spory i taneczne euforie, aż po brutalne starcie. Każda część to osobny mikroświat, a razem tworzą fascynującą mozaikę dźwięków. „West Side Story” miało premierę w 1957 roku i natychmiast zrewolucjonizowało teatr muzyczny, a „Tańce symfoniczne” powstały trzy lata później jako wersja koncertowa, z myślą o prezentacji orkiestrowej bez udziału wokalistów. Od tamtej pory kompozycja ta zachwyca publiczność, jak również wykonawców.
„Wielkie powroty” to nie tylko spotkanie z muzyką znaną i kochaną – to również hołd dla mistrzów, którzy potrafili przemawiać do serc i umysłów niezależnie od epoki. Każdy z utworów, choć stworzony w innych realiach, pozostaje żywy, inspirujący i niezmiennie aktualny. Ten wieczór na długo przetrwa w pamięci zarówno koneserów, jak i tych, którzy dopiero odkrywają magię orkiestry.