STREFA GWIAZD 9.05.2025.
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Julian Paprocki – klarnet
Chloé Meyzie – dyrygent
W programie:
Unsuk Chin – Subito con forza (5’)
Carl Nielsen – Koncert na . . .
Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Julian Paprocki – klarnet
Chloé Meyzie – dyrygent
W programie:
Unsuk Chin – Subito con forza (5’)
Carl Nielsen – Koncert na klarnet i orkiestrę op. 57 (24’)
przerwa
Francis Poulenc – Les animaux modèles (21’)
Albert Roussel – III Symfonia op. 42 (24’)
Filharmonia Opolska zaprasza na koncert „Strefa Gwiazd” – wyjątkowy wieczór z muzyką czterech wybitnych kompozytorów, których dzieła ukazują niezwykłe bogactwo brzmieniowe i ekspresyjne orkiestry symfonicznej.
Ten wieczór będzie fascynującą podróżą przez różnorodne światy muzyki orkiestrowej – od dramatycznej intensywności współczesności, przez liryczne opowieści, aż po groteskowy humor i wyrafinowaną francuską elegancję.
W programie koncertu: „Subito con forza” koreańskiej kompozytorki Unsuk Chin – krótki, lecz niezwykle intensywny utwór, skomponowany z okazji 250 rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena. Sam tytuł, tłumaczony jest jako „nagle, z siłą”, co zdradza charakter tej kompozycji – to muzyczna eksplozja energii, pełna gwałtownych kontrastów i niespodziewanych zwrotów. W zaledwie pięć minut kompozytorka tworzy kalejdoskop dźwięków, w którym pulsuje współczesny idiom, wzbogacony subtelnymi, często zniekształconymi aluzjami do muzyki Beethovena. Krótkie motywy wybuchają, kulminują, po czym rozmywają się w ciszy lub ulotnych, eterycznych barwach orkiestry. Utwór balansuje między siłą a delikatnością, formą a impulsem. „Subito con forza” to imponujący przykład nowoczesnego języka muzycznego, który zachwyca zarówno energią, jak i subtelnością.
Następnie usłyszymy „Koncert klarnetowy op. 57” Carla Nielsena – jedno z najbardziej osobistych i poruszających dzieł XX-wiecznej literatury koncertowej. Powstały w 1928 roku utwór został napisany z myślą o klarneciście Aage Oxenvadzie, którego silny temperament i złożona osobowość stały się dla kompozytora inspiracją do stworzenia muzycznego portretu pełnego napięcia, sprzeczności i emocjonalnej głębi. Zamiast klasycznej trzyczęściowej formy Nielsen stworzył jednoczęściową konstrukcję, która rozwija się w serii kontrastujących epizodów. Główną rolę w utworze odgrywa tu klarnet – kapryśny i niepokorny, raz liryczny, a raz gwałtowny, który nie prowadzi z orkiestrą tradycyjnego dialogu, lecz raczej zaciętą dyskusję. Muzyka pełna jest nieoczekiwanych zmian – od dramatycznych wybuchów, przez ironię, aż po niemal groteskowe momenty. Solista jawi się jako aktor sceny wewnętrznego teatru, wyrażający emocjonalne zmagania i wahania nastrojów – zarówno bohater, jak i przeciwnik w tej dramatycznej opowieści. Koncert staje się psychologicznym studium indywidualizmu i buntu – dziełem, które nie daje łatwych odpowiedzi, lecz zaprasza do fascynującej podróży przez meandry ludzkiej natury i artystycznej odwagi.
W dalszej części wieczoru przeniesiemy się w świat dźwiękowych opowieści z baletu „Les animaux modèles” (Wzorcowe zwierzęta) autorstwa Francisa Poulenca. Powstały w czasie II wojny światowej, utwór ten zaskakuje lekkością, humorem i subtelnym wdziękiem – jakby wbrew trudnej rzeczywistości, w której powstał. Poulenc czerpie inspirację z bajek Jeana de La Fontaine’a, w których zwierzęta przyjmują ludzkie cechy, odsłaniając słabości społeczeństwa. W wersji koncertowej balet przybiera formę zwartej suity, prezentującej najbarwniejsze fragmenty orkiestrowe. Każda część to muzyczny portret innego bohatera – od sprytnego lisa, przez dostojnego niedźwiedzia, po powolnego żółwia. Poulenc maluje te sceny z charakterystycznym dla siebie wdziękiem, łącząc klasyczne formy z nowoczesną harmonią i paryską finezją. Wśród elegancji i humoru kryje się jednak głębsza refleksja nad ludzką naturą – zabawną, przewrotną, niekiedy nostalgiczną. „Les animaux modèles” to prawdziwa galeria ludzkich charakterów widziana przez pryzmat francuskiego stylu – z jego smakiem, dowcipem i kunsztem.
Wieczór zwieńczy „III Symfonia op. 42” Alberta Roussela – monumentalne i energetyczne dzieło, będące szczytowym osiągnięciem jego dojrzałego stylu. Ukończona w 1930 roku na zamówienie Orchestre Symphonique de Boston, symfonia uchodzi za jedno z najważniejszych dzieł francuskiej muzyki XX wieku. W czterech częściach Roussel łączy intelektualną precyzję z emocjonalną siłą – od ekspresyjnego otwarcia, przez liryczne Adagio, taneczne scherzo, aż po pełen blasku finał. Język muzyczny kompozytora jest klarowny, lecz pełen zaskoczeń – ostra harmonika, bogata, lecz przejrzysta orkiestracja, brak impresjonistycznego rozmycia. Roussel splata klasyczną formę z nowoczesnym idiomem harmonicznym, tworząc muzykę pełną ekspresji, rytmu i liryki – głęboko satysfakcjonującą i pełną muzycznej mocy.
Koncert „Strefa Gwiazd” to propozycja dla tych, którzy pragną doświadczyć pełnego spektrum muzycznych emocji – od nowoczesnej intensywności po klasyczną równowagę i paryski szyk. To wieczór kontrastów, niespodzianek i twórczej wyobraźni.